همه چیز درباره فایبرگلاس | فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد

در این مقاله به طور کلی می خواهیم به این مطلب بپردازیم که اصلا فایبرگلاس چیست؟ فایبرگلاس به عنوان یکی از مهم ‌ترین کامپوزیت ‌هایی شناخته می‌ شود که با استفاده از مواد پلیمری و الیاف شیشه تولید می گردد.

فایبرگلاس نوعی پلاستیک تقویت شده با الیاف است که در آن فیبر شیشه پلاستیک تقویت شده است. شاید به همین دلیل است که فایبرگلاس به عنوان پلاستیک تقویت شده با شیشه یا پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه نیز شناخته می شود. الیاف شیشه معمولاً به صورت یک ورق صاف می شود، به طور تصادفی مرتب می شود یا به صورت پارچه بافته می شود. با توجه به کاربرد فایبرگلاس، الیاف شیشه را می توان از انواع مختلف شیشه ساخت.

فایبرگلاس سبک، قوی و کمتر شکننده است. بهترین بخش فایبرگلاس توانایی آن در قالب گیری به اشکال مختلف پیچیده است. این تا حد زیادی توضیح می دهد که چرا فایبرگلاس به طور گسترده در وان حمام، قایق، هواپیما، سقف و سایر کاربردها استفاده می شود.

مواد اولیه فایبرگلاس چیست

تولیدکنندگان فایبرگلاس از پشم شیشه جهت تقویت این کامپوزیت استفاده می‌ نمایند. رزین ها و همچنین مواد پلیمری گوناگونی را جهت تولید این محصول به کار می گیرند.

پلی استر یکی از مهمترین متریال هایی به شمار می ‌رود که برای تولید این محصول به کار گرفته خواهد شد.

پلی استر در برابر خوردگی تا حدودی ضعیف است. اما باید بدانید که وینیل استر مقاومت محصول را افزایش می‌ دهد. کامپوزیت دارای رتبه بالایی در دنیای صنایع متفاوت هستند.

چگالی هر یک از کامپوزیت ها با یکدیگر فرق می کند و کاربردهای متفاوت از آنها دریافت می شود.

جهت ساخت مخازن این نمونه از محصولات را مورد استفاده قرار می دهند. شما می توانید مدل های گوناگون و قطعات متفاوت این محصول را برای صنایع خود خریداری کنید.

ورق های فایبرگلاس با استفاده از مخلوط الیاف شیشه، رزین پلی استر و بسیاری از دیگر مواد تشکیل می شوند. تولید این ورق ها در کشور ایران تقریبا از دهه ۶۰ آغاز شده است.

مواد اولیه فایبرگلاس چیست

تولید فایبرگلاس ضخیم و نازک چگونه است ؟

 به طور معمول از این کامپوزیت ها برای مصارف گوناگون مانند ساخت سونا و استخر، ساخت پارکینگ، ساخت گلخانه، ساخت کابینت، ساخت مخازن و نورگیر استفاده می کنند.

برای تولید کردن کامپوزیت از رزین استفاده می شود. رزین کاربرد بیشتری نسبت به دیگر متریال ها دارد و مهم ترین کاربردشان این است که تثبیت کننده و نگهدارنده می باشند.

رزین های پلی استر غیر اشباع هستند و به عنوان مهمترین وسیله هایی معرفی می‌ گردند که جهت تولید این محصول استفاده خواهند شد. فایبرگلاس نجفی یکی از بهترین تولید کننده قطعات فایبرگلاس در ایران می باشد

ویژگی های فایبرگلاس

شما برای خرید فایبرگلاس باید ویژگی‌ های آن را به خوبی بشناسید. هر یک از مدل های متفاوت این محصول ویژگی ‌های خاصی دارند.

اما باید به طور کلی بدانید که فیبر شیشه برای تولید این محصول به کار گرفته خواهد شد. ترکیبات شیمیایی خاصی را برای تولید این محصول در نظر می گیرند.

سبک بودن این محصول را به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌ های آن می شناسند. این کامپوزیت در برابر اشعه نور خورشید نسبت به دیگر متریال ها مقاومت زیادی از خود نشان می دهد.

به همین دلیل بسیاری از ساختمان سازان از این محصول برای ساخته نمای ساختمان استفاده می کنند.

مقاومت بالای این محصول در برابر مواد شیمیایی موجب شده که از آن برای ساخت مخازن استفاده نمایند.

در واقع مخازنی که ماده اسیدی دارند باید مقاومت شان بالا باشد. به همین دلیل بهتر است که از مخازن کامپوزیتی استفاده کنیم.

دوام و ماندگاری بالای این محصول یکی دیگر از ویژگی ها و مشخصات آن به شمار می‌ رود.

شما می توانید این محصول را با کیفیت ها و اشکال متفاوت در بازار خریداری نمایید. از آنجایی که قیمت این محصول نسبت به دیگر محصولات به صرفه تر است شما بهتر است که تعداد بیشتری از آن را خریداری نمایید.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که از این محصول دریافت می‌شود این است که در طبیعت اصلا تجزیه نمی گردد.

باغ ماندگاری این محصول نسبت به پلی اتیلن بیشتر است. این مورد را به عنوان مهمترین ویژگی آن می شناسند.

فایبرگلاس سقف

مواد اولیه تولید فایبرگلاس

مواد اولیه ای که برای فایبرگلاس مورد استفاده قرار می گیرند فرمولاسیون خاصی دارند. ترکیب هر یک از این مواد اولیه را باید از نظر استانداردهای بین‌المللی به خوبی بشناسید.

رزین های پلی استری، رزین های وینیل استر، رزین اپوکسی، شتاب دهنده کبالت، تیتان، کربنات کلسیم، الیاف سوزنی، اروزیل، هاردنر اپوکسی و … از جمله موادی هستند که برای تولید این محصول به کار گرفته خواهند شد.

شما باید به خوبی مواد اولیه به کار گرفته شده برای تولید این محصول را بشناسید. تنها در این صورت می توانید متوجه شوید که کیفیت محصول مناسب است.

مدل ها و اشکال متنوع فایبرگلاس

اشکال و مدل های متفاوتی از فایبرگلاس را در بازار مشاهده می کنید که هر یک از آنها دارای ویژگی های خاصی هستند.

بر اساس نوع مواد اولیه ای که برای تولید این محصول به کار گرفته می شود شما می توانید مدل های گوناگونی از آنها را خریداری نمایید.

یکی از بهترین مدل ها نمونه های e گلس هستند. این مدل در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.

از آنجایی که ترکیبات خاصی برای آن به کار گرفته شده است شما می توانید در نزدیکی شیشه های پنجره آنها را به کار بگیرید.

برای ساخت تجهیزات فرایندی این محصول را به کار می گیرند. نمونه سی مقاومت زیادی در مورد ضربات شیمیایی دارد.

در واقع باید بدانید که این مدل کامپوزیت را به عنوان یکی از شیشه های شیمیایی معرفی می‌ کنند.

شیشه الکترونیکی یکی دیگر از اشکال این کامپوزیت است که عایق برق بی نظیری دارد. به همین دلیل در بسیاری از صنایعی که با سیستم برق راه اندازی می شوند این محصول را به کار می گیرند.

نمونه های نواری را با استفاده از نخ های الیافی تولید می کنند. از آنجایی که خاصیت عایق حرارتی در این مدل وجود دارد کاربرد آن روز به روز افزایش پیدا می‌ کند.

در بسته بندی ظروف شما می توانید از نوارهای کامپوزیتی استفاده کنید.

همچنین برای خطوط لوله گرم این کامپوزیت کاربرد زیادی دارد. پارچه های کامپوزیتی به عنوان یکی دیگر از مدل های متفاوت این محصول شناخته می شوند.

برای تولید انواع پرده های آتش نشانی از پارچه های کامپوزیتی استفاده می کنند. طناب های کامپوزیتی برای بسته بندی کردن کاربرد زیادی دارند. این طناب ها مدل دیگری از این محصول هستند.

ورق فایبرگلاس

مزیت های فایبرگلاس

خواص و مزیت های فایبرگلاس موجب شده که روز به روز استفاده از آن نسبت به گذشته افزایش پیدا کند. به طور کلی باید به خوبی بدانید که این محصول مزیت ‌های زیادی دارد. برخی از مهم‌ترین مزیت ‌های این کامپوزیت عبارت است از :

  1. مقاومت مکانیکی

یکی از مهمترین مزیت هایی که از فایبرگلاس دریافت می کنیم مقاومت مکانیکی آن می باشد. مقاومت خاصی که این محصول دارد موجب شده برای ساخت بیشتر قطعات آن را به کار بگیرند در واقع باید بدانید که مقاومت مکانیکی این محصول نسبت به فولاد بیشتر است.

  1. مقاومت الکتریکی

مقاومت الکتریکی که از این محصول دریافت می گردد را به عنوان یکی دیگر از مزیت های کامپوزیت می ‌شناسند. عایق الکتریکی بی نظیری را در این محصول به کار گرفته اند.

در واقع باید بدانید که حتی برخی از مدل های نازک این محصول عایق الکتریکی شان بی نظیر است.

بیشتر صنایعی که با استفاده از سیستم برق را اندازه می شوند باید با عایق های الکتریکی، ایمن گردند. این کامپوزیت برای صنایع متفاوت مناسب است.

  1. غیر قابل احتراق

غیر قابل احتراق بودن فایبرگلاس یکی دیگر از مزیت های آن به شمار می‌ رود. زمانی که این محصول در معرض دود، گرما و همچنین محصولات سمی قرار بگیرد غیر قابل احتراق خواهد بود.

این مسئله موجب شده که بسیاری از افراد با خیال راحت از این محصول در صنایع گوناگون استفاده کنند. چرا که کاربرد بی نظیری دارد و خطرات ساختمان را کاهش می‌ دهد.

پایداری ابعادی این محصول را در کنار غیر قابل احتراق بودن آن می توانیم به عنوان مزیت محصول بشناسیم. این محصول نسبت به رطوبت سنجی و تغییرات دما حساس نیست.

پایداری ابعادی زیادی دارد. به همین دلیل باید بدانید که ضریب انبساط آن به صورت خطی است.

  1. رسانایی حرارتی و سازگاری با ماتریس های عالی

رسانایی حرارتی و همچنین سازگاری با ماتریس های عالی یکی دیگر از ویژگی ها و مزیت های مربوط به کامپوزیت است.

شما می توانید این محصول را در اندازه‌ های متفاوتی استفاده کنید. توانایی ترکیب این محصول با بسیاری از ماتریس های معدنی و رزین های مصنوعی موجب شده مواد متفاوتی را با آن تولید کنند.

همچنین از هدایت حرارتی پایینی که این محصول دارد می توانید استفاده کنید. هدایت حرارتی پایین این محصول یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های آن است که در ساختمان سازی تاثیر زیادی دارد.

قیمت انواع کامپوزیت

قیمت فایبرگلاس

قیمت فایبر گلاس به نوع آن بستگی دارد. به طور کلی باید به خوبی بدانید که متریال های متفاوتی را جهت تولید این محصول به کار می گیرند.

اگر بهترین متریال ها با استانداردهای مشخص شده جهت تولید این محصول به کار گرفته شوند قیمت آن تا حدودی بالاتر خواهد بود.

هزینه خریداری این محصول را باید به صورت روزانه در وب سایت مورد بررسی قرار دهید.

از آنجایی که متریال های اولیه تولید این محصول به صورت وارداتی هستند هزینه خریداری آنها را باید بر اساس نوسانات ارزی مورد بررسی قرار دهید.

شما میتوانید با کارشناسان تولیدی فایبرگلاس نجفی صحبت کنید و مشاوره رایگان جهت سفارش محصولات را دریافت کنید.

کاربردهای فایبرگلاس چیست ؟

کاربردهای گوناگونی از فایبرگلاس دریافت می شود که در صنایع، مکان ها و وسایل گوناگون می توانید آنها را مورد استفاده قرار دهید.

قطعات فایبرگلاس به طور کلی در زندگی روزمره انسان ها کاربرد های بسیار زیادی دارند.

موادی که تحمل دمای بالا دارند برای واحدهای صنعتی گزینه مناسبی هستند. به همین دلیل در صنایعی که به واشرهای صنعتی نیاز دارند این محصول را به کار می ‌گیرند.

در زیباسازی شهری، صندلی پارک ها، میدان ها، قطعات بتنی فایبرگلاس، ساختمان سازی و لوازم داخل خانه از جمله مجسمه های تزئیناتی و سینک فایبرگلاس در بسیاری از خانه ها قابل استفاده می باشد

در صنعت نوشیدنی برای تولید بطری این محصول کاربرد زیادی دارد.

برای شستشوی اتومبیل جهت بالاتر بردن مقاومت اتومبیل در برابر زنگ زدگی از این محصول استفاده می کنند.

در صنایع شیمیایی این محصول کاربرد زیادی دارد. مواد شیمیایی که در این محصول وجود دارد با رزین ها هماهنگ هستند.

برج های خنک کننده را با استفاده از این محصول تولید می کنند. برج ‌های خنک‌کننده از جمله تجهیزاتی هستند که مرطوب می باشند.

به همین دلیل باید از آنها در برابر زنگ زدگی محافظت نماییم. از آنجایی که این محصول خواص عالی دارد به عنوان یکی از عایق های رطوبتی روی برج های خنک کننده نصب می شود.

مطالب مرتبط

6 نظر در “فایبرگلاس چیست ؟

  1. علی گفت:

    ممنون مطلب خوب و کاملی بود

  2. احمد گفت:

    مطالب عالی بودند ممنون

  3. علی گفت:

    سفارش هم میپذیرید؟؟

    1. Taheri گفت:

      با احترام جهت سفارش و یا دریافت مشاوره با ۰۹۱۲۳۸۰۸۰۵۵ تماس بگیرید

  4. javid گفت:

    نمونه کار در سایت دارید؟؟

    1. Taheri گفت:

      با احترام
      بله عکس نمونه کارها در سایت موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *